Minisemester

Årets lilla semester fick en osäker start. Elin hade magsjuka med hög feber i början av veckan. Då djurvakterna Kharina och Lilith dök upp på onsdagen var dock en bättring märkbar. Zantac och immodium packades, tillsammans med tält, luftmadrasser och övrig campingutrustning. Våra "avbytare" hann vara med på både kvällsmatningen med hundsläpp i hägnet på onsdagen, och torsdagens morgonrutiner på alla djur, för att underlätta Elins skrivna instruktioner.
Med en strålande start av prickfri ombesiktning av opeln, gav vi oss av mot Östersund.

Vidar följde med, och han gillade det där med semester! Med en kudde mellan sätena fram, kunde han ligga med oss och svalkas av AC och tugga resgodis. Tyvärr ville Krister få plats på madrassen på nätterna, så han fick bara en renfäll, men sista natten klämde han upp sig med oss några gånger...

Fredagen spenderades på Jamtli, diskuterandes allmogedjur och mysandes med 40-tal. Vidar fick böra matsäcken i klövja, och hade knappt några problem med hundar eller djur. Folk log och tyckte han var söt, många barn ville hälsa och gosa. När hungern drev oss därifrån shoppade vi lite på stan och tog med pizzor till tältet. Vidar fick glass till efterätt, vi lite öl och vin. Campingen var stökig på fredag kväll, med dansbandsbaluns och fotboll av fyllskallar bredvid tältet. Fast det märkte nog bara Elin, de andra snarkade sött...

Lördagen tog vi en promenad i Östersund längs storsjöns strand med lite glass och klickerträning som avslutning. Sen kom Fia och guidade oss till Fjällandet och hennes söta lilla hus. Vi hälsade på hundar, kikade på hundgårdsanläggningen och fick även ett snabbt mysande med småvalpar, medan mamman rastades. Sen grillade vi, pratade och myste en stund, innan vi återvände till Östersund. Tack igen, för en trevlig eftermiddag Fia och Johan.
Vi var bjudna till Jamtli på grillfest vid PerAlbintorpet med 40-talarna och beredskapsgänget på kvällen. Tyvärr, fast i efterhand var det nog bra, spökade min höft, så jag tyckte vi skulle banga. Vi åkte tillbaka till campingen, slappade, tog ett glas vin, åt lite och sen började det regna. Vi hann rasta Vidar efter hans middag, sen låg vi på madrassen och läste. Tillsist kunde jag inte vänta längre på uppehåll, så jag tog Kristers regnjacka och smög ut bland träden bredvid oss. Tillbaka inne i tältet upptäcker jag att vattenpölarna utanför har invaderat oss. Räddning av packning börjar, och tillsist står allt vi var riktigt rädda om på bordet, det vi var rädda om på stolarna, och det som borde klara sig på de torrare ställena. Vidars renfäll låg i en rejäl pöl, men räddades upp lite av ett överkast. Vid halv två slutade det regna så grabben fiock en snabbkiss, sen sov vi alla 3.
Tanken på hur kul det hade varit att komma tillbaka till detta från en grillfest, var nästan skrämmande!

Söndagen tog vi sovmorgon, men vaknade till ett tält utan vattenpölar. Det tog en stund att få ihop all packning och separera blött från lite blött och helt torrt. Sedan tog vi vägen via Åsarna hem. Där stannade vi till och hälsade på Aslak och tog en trevlig pratstund med hennes föräldrar. Aslak hade verkligen vuxit och blivit en stilig ung man!

Väl hemma slog Vittra nästan knut på sig själv av glädje, alla andra hundar var redigt stojiga och tom fåren stod vid grinden och bräkte efter oss (eller tyckte i alla fall att vi skulle komma med lite godis åt dem). När packningen var avklarad startade vi kvällsmatningen, hittade 2 nykläckta kycklingar under Pipan, tog ett släpp i hägnet med hundarna, sen gick vi trötta in, duschjade och gjorde kvällsfika.

Det var årets lilla semester. Nu ska vi jobba, och vänta på en kort helg i stugan, där det inte blir vila, utan bygga hundgårdarna klara.