Rasspecial 2010

Nu har årets rasspecial precis avslutats. Vi är trötta och nöjda, hundarna glada att vara hemma med lite frihet igen.

I fredags kom djurvakten Kharina med dotter Lilith. De hjälpte mig att bada de 7 hundar som skulle ställas ut: Ego, Ubbe, Drífa, Gjöa, Skade, Fenja och Bestla. Löpandebandprincipen på Odlingens hundsalong och spa: 3 hundar i taget, jag blöter ner med slangen, härligt friskt brunnsvatten, Kharina schamponerar med assisterande Lilith som häller på schampot. Jag spolar rent, sen torkar Lilith (som även varvade med att busa med Vittra).
Efter badet packades allt vi skulle ha med och så mata och vattna alla innedjuren. En del prat och nåt glas vin fick vi oxå, innan det var sovdags.

Klockan ringde tidigt, upp, rasta innehundar, på med kläder, göra frukost, snabba rastningar i hägnet, packa hundar i boxar, packa necessär och kylväska, kanske i omvänd ordning, sen ut i bilen och åka, frukosterande i bilen. Vi var framme straxt efter 8, checkade in och byggde bo mellan ringarna med Malin och Helena med 10 hundar och Lisa med 2. 3 burar 5 stolar, väskor, påsar och snacks, värsta kåkstaden kändes det som, men oerhört praktiskt och bekvämt. Lördagen hade vi grabbarna med uppe och brudarna vid tältplatsen. Söndagen ställde vi bil och släp ovanför ring 2, vilket visade sig vara väldigt bra.

Lördagen var det hanar och valpar. Vi ställde bara Ego och Ubbe, och jag skulle ha visat båda. Tyvärr fick de gå in exakt samtidigt, så Krister fick visa Ubbe i juniorklass hanar, 10 deltagande. Ubbe åkte ut på en 2:a, men brorsan Aslak fick 1:a med HP och placerade sig som 2:a i klassen! Grattis till Lisa och Aslak!
Ego var sitt vanliga glada jag, och tramsade lite, fick en 1:a, och sen var vi klara i öppenklass hanar. Vi roade oss resten av dagen med att titta på när det gick bra för Fia, Annika och främst Brenda. Grattis till fina resultat!
När vi lämnade ringarna var det promenering av hundar, fixa lite mellanmål, mata hundar, öppna en flaska vin, rasta hundar igen, sen pizza och prata en stund i tältet tillsammans med Lisa. Sen snabbkissa hundar igen och så försöka sova. Vi hade höglöpande Drífa i tältet, grabbarna i bur i tältet, och de andra 2 och 2 i boxarna. Tyvärr var det ingen bra idé tyckte Bestla, som grät stora delar av natten.

Söndagen var vi upp tidigt, rastade hundar, frukosterade dem, packade ihop och rev tält, gav hundarna en liten promenad var, sen upp till ringen för årets stressupplevelse! Vi två hade 3 juniortikar (Bestla, Fenja och Skade) som skulle in i ring 1. Malin hade Kraka som skulle in i ring 1 och 3 brukstikar till ring 2, allt kl 9. 7 hundar på 4 personer samtidigt i 2 olika ringar är en aning stressigt! Vi lånade in Lisa till Bestla, och Malin raggade handlerhjälp i Brenda till Kraka och Viggo till Grynet. I ring 1 med 18 anmälda juniortikar åkte först Bestla, sen Fenja och sen även Kraka ut på 2:or. Kraka brukar ju vinna, så jag blev lite modstulen när det var min och Skades tur. Skade hade nämligen blivit rädd när vi tog de första 2 gemensamma varven. Jag smet iväg och lyckades peppa henne och få henne att trava innan det var dags för individuell bedömning. Tur var nog det, för vi fick ett rött band, 1:a pris, sen in i ringen igen för bästa juniortik. Hon fortsatte att vara lite blyg, men fick en chans till att trava åt ett annat håll, där det inte låg en massa hundar, och gick bättre. Vi placerades 2:a i klassen, och fick ett CK!

Jag var bamsemallig, och stod glad vid vårt lilla ghetto när Malin och Grynet kom ut ur ring 2 med ett CK. Vi pratade på och missade totalt att i ring 2 började de döma öppenklass tikar. Där skulle jag visa Gjöa och Malin Drífa. I panik lyckades vi hitta nummerlappar och få fram hundar. Inget springa igång innnan eller så, men vi var sist i den stora gruppen så vi hann jogga runt lite i bakgrunden medan domaren gick förbi alla. Sen delades vi in i 3 grupper för att kunna springa 2 varv över huvud taget, det var hela 32 anmälda. Efter våra varv var det äntligen dags för lite välförtjänt vila. Det tog ett tag innan det var dags för individuell bedömning på de sista hundarna i klassen. Både Drífa och Gjöa fick 1:or. I konkurrensen åkte jag och Gjöa ut, medan Drífa travade sig till en 3:e placering och ett CK! Nu hade jag och Krister varsin tik att visa i bästa tik, och eftersom Mettemarit fått ett CK i veteranklass hade Malin och Helena oxå varsin!
Ingen av oss placerade sig, men Mettemarit var i princip sist att plockas ut. Kul ändå för lilla Nattfrostens kennel att stå där med 2 av 11 (om jag räknade rätt med min trötta skalle) CK-tikar. Vi hejade istället på Fia, som med sin Tióne placerade sig som bästa tik och fick ett 2:a cert! Bamsegrattis!

Vi ställde sedan upp med Drífa i avelsklass, Skade, Aslak, Kraka och Fenja. Vi fick en 1:a med HP och en stor fin rosett, trots att vi var 4/4. Körde även uppfödargrupp med samma 4 valpar, bara för kul. Där fick vi en 1:a, stort tack till våra hjälphandlers! Sen var det dags att packa ihop och förbereda hemfärd. Efter alla finaler satte vi oss dödströtta i bilen, glada att bara ha 2 timmar hem, i jämförelse med 10-15 timmar många hade. Förvånade ser vi att klockan bara är 15.20!

Väl hemma släpptes alla hundar in i sina hundgårdar. Cora och Piro hade camperat ihop i alla 3 gårdarna på baksidan. Cora blev glad att få hem sina grabbar, och var busigare än dem! Efter att de fått mat med massor av vatten för att kompensera ev vätskeförlust av resan, sov de gott.
Vi hade lite packning att ta hand om, så när Kharinas bil lämnat gårdsplanen jobbade vi på en stund, sen middag, mys med innehundarna som i och försig haft det bra, men var glada att se oss igen. Krister snubblade till sängen tidigt. Jag halvsov till en film innan jag följde efter. Härlig helg, men oj vad trött kropp och skalle är nu!